11°C 
  • سه شنبه،01 آبان 1397
  • ورود
       
      • تقاطع غیر همسطح و میدان امام علی (ع)

        تقاطع غیر همسطح و میدان امام علی (ع)

        میدان امام‌ علی (ع) هم از دیگر تقاطع های مهم شهر است که نقش مهمی در افزایش سرعت تردد خودروها در شمال غرب مشهد داشته‏ است. این میدان در شمال غرب مشهد، بین مناطق 10 و 11 شهرداری واقع است. مسیر دسترسی به این میدان، بولوار امامیه از شمال، بولوار سید‌رضی از جنوب و بزرگراه امام ‌علی (ع) از شرق و غرب است. این میدان در مسیر مهمترین شریان شمال شهر که نقش تندراه را داراست، قرار گرفته است و از اهمیت ویژه‌ای بهره‌مند می‌باشد.

         میدان به ‏شکل بیضی بوده که شعاع بزرگ آن 277 متر و شعاع کوچک آن 106 متر می‌باشد. لازم به ذکر است که کلیه نواحی تداخلی میدان طوری طراحی شده اند که ظرفیت حجم ترافیک در افق طرح را داشته باشد. بدین ترتیب عرض ناحیه تداخلی در قسمت جنوب شرقی و شمال غرب با توجه به فضای موجود 102 متر و در قسمت های دیگر 150 متر انتخاب شده است. عرض سواره دور میدان حداقل 16 متر به صورت 4 خط عبور در نظر گرفته شده است.  

        زیرگذر میدان امام علی (ع) در امتداد بزرگراه کمربندی امام علی (ع) می باشد، مقطع زیرگذر دارای عرض 41 متر بوده که عرض سواره رو زیرگذر در این بخش 12.5 متر شامل 3 خط عبوری در هر جهت می باشد. فواصل خط کشی کناره تا لبه جدول پیاده 0.5 متر در نظر گرفته شده است. یک پیاده رو به عرض 1.4 متر در سمت راست جهت عبور عابر پیاده منظورگردیده است. زیرگذر دارای میانه ای به عرض 12 متر می باشد. در هر سوی زیرگذر یک کنار گذر به عرض حداقل 12 متر در نظر گرفته شده است.

        پروفیل طولی زیرگذر میدان امام علی (ع) در امتداد بزرگراه کمربندی امام علی(ع) و به صورت شرقی - غربی می باشد. اجزای تشکیل دهنده زیرگذر از شرق به غرب شامل: قوس قائم گنبدی به طول 200 متر، شیب راهه به شیب 2 %-  و طول 20.3 متر، قوس قائم کاسه به طول 130 متر، شیب راهه با شیب 0.9 % و بطول 253.8 متر، قوس قائم کاسه به طول 140 متر، شیب راهه با شیب  4.5 % و به طول 19.5 متر، قوس قائم گنبدی به طول 200 متر می باشد. سرعت در نظر گرفته جهت طراحی زیرگذر 90 کیلومتر بر ساعت می باشد. ارتفاع آزاد 5.20 متر در زیر دال برای زیرگذر تأمین گردیده است. ضخامت دال 1.20 متر در نظر گرفته شده است. با توجه به فرضیات بالا طول کلی زیرگذر 980 متر می باشد.

        به ‏منظور افزایش دسترسی ترافیک محلی چهار دور برگردان قبل از میدان در هر جهت در نظر گرفته شده است. دور برگردان‏های جنوبی و شمالی در انتهای بلوار سیدرضی و ابتدای بلوار امامیه به عرض 7 متر و شعاع داخلی 8 متر واقع و دور برگردان‏های شرقی و غربی در امتداد بزرگراه کمربندی امام علی(ع) و قبل از ورود به میدان به عرض 8.5 متر و شعاع داخلی 20.8 متر واقع شده است.

        سازه تقاطع شامل عرشه و ستون ها و دیوارهای حائل پیرامونی است عرشه از نوع بتن باکسی با ارتفاع 1.2 طراحی گردیده است. باکس های توخالی عرشه 1.7 × 0.7 است. ستون های عرشه از شمع هایی به فواصل 2 متر و قطر 1 متر که به صورت درجا حفاری و بتن ریزی می گردند تشکیل شده است و هر عرشه دارای 92 شمع با عمق های 11.5، 13.75 و 15 متر می باشد. ستون های عرشه فاقد فونداسیون بوده و به صورت شمع ستون اجرا شده است. دیوارهای حائل زیرگذر طره ای طراحی گردیده است.

        احجام کلی طرح به شرح ذیل می باشد: حجم خاکبرداری 300 هزار متر مکعب، حجم بتن ریزی 11 هزار متر مکعب، میزان آرماتور مصرفی 1200 تن، حجم اساس 7 هزار متر مکعب، حجم زیر اساس 14 هزار متر مکعب و آسفالت 11 هزار تن است.

        مشخصات
        تاریخ شروع :۱۳۹۰/۰۷/۱۹تاریخ خاتمه :۱۳۹۱/۰۲/۰۷مبلغ اعتبار :70,000,000,000 ریال
        پیمانکار :سازمان عمران شهرداری
        محل اجرا
        کمربندی صد متری - میدان امام علی