31°C آفتابی
  • دوشنبه،02 مرداد 1396
  • ورود
       
      •  
        منبع خبر : news.mashhad.ir
        تعداد بازدید: 124
        کد: 120264
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
        نهضت آسفالت مدیریت شهری چهارم همچنان ادامه دارد؛

        آسفالت معابر شهر مشهد در مدیریت شهری چهارم معادل آسفالت مسیر مشهد تا اصفهان

        در این دوره مدیریت شهری حدود یک میلیون و 700 هزار تن آسفالت تولید شده است که با این مقدار آسفالت حدود 12.5 میلیون مترمربع از معابر سطح شهر مشهد آسفالت گردیده است یعنی به تعبیری می‌توان گفت مسافتی حدود یک هزار و 200 کیلومتر یعنی معادل مسیر حد فاصل مشهد تا اصفهان یا همدان را با عرض 10 متر توسط شهرداری مشهد آسفالت شده است.
        آسفالت معابر شهر مشهد در مدیریت شهری چهارم معادل آسفالت مسیر مشهد تا اصفهان

        مدیریت شهری چهارم تاکنون بالغ بر 12 میلیون و 500 هزار مترمربع آسفالت یعنی معادل روسازی مسیر مشهد تا شهر اصفهان یا همدان را با عرض 10 متر آسفالت کرده است.
        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، مردم ساکن در هر شهر نیازهای مختلفی دارند که توسط دستگاه‌ها و نهادها پاسخ گفته می‌شود، شهرداری مشهد مقدس نیز یکی از دستگاه‌هایی است که بیش از 400 نوع خدمت به مردم ارائه می‌دهد و از این میان، آسفالت معابر یکی از نیازهای اساسی در جوامع شهری برای ساکنان می‌باشد. تردد آسان در شهر چه از نوع سواره و چه از نوع پیاده نیازمند معابری هموار و یکدست در سطح آن است.
        در همین راستا مدیریت شهری مشهد مقدس در دوره چهارم، نهضت آسفالت معابر شهر را در دستور کار خود قرار داد تا به یکی از نیازهای اساسی زائران و مجاوران پاسخ گوید. برای اطلاع از چند و چون این اقدام به سراغ مسئولان امر رفته و با آنها به گفتگو می‌نشینیم.
        توجه شورای چهارم به آسفالت معابر به ویژه در حاشیه شهر
        رییس کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این مورد می‌گوید: از انتهای دوره شورای سوم بخش‌هایی از روستاهای حاشیه شهر به محدوده شهر مشهد ملحق شد و چون این مناطق منفصل، رشدی بدون برنامه داشته‌اند لذا به یکباره مدیریت شهری با حجم عظیمی از معابر خاکی مواجه شد.
        براتعلی خاکپور می‌افزاید: در همین راستا شورای چهارم موضوع توجه به حاشیه شهر و مناطق منفصل را در همه ابعاد به ویژه حوزه آسفالت مورد توجه قرار داد.
        وی با اشاره به اینکه در طول مدیریت شهری چهارم اقدامات خوبی توسط شهرداری در حوزه آسفالت کل معابر شهر انجام شده است، تصریح می‌کند: کارخانه تولید آسفالت سازمان عمران شهرداری مشهد از ظرفیت بالای تولید آسفالت برخوردار است که بر همین اساس پیش‌بینی شده است در سال جاری بالغ بر 500 هزار تن آسفالت برای استفاده در معابر تولید گردد.
        استفاده از آسفالت تولیدی شرکت‌های دانش بنیان در شهر مشهد
        این عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان می‌کند: شهرداری ملزم شده است تا همه نیاز آسفالتی خود را از کارخانجات آسفالت شهرداری تامین نماید، همچنین استفاده از تولیدات شرکت‌های دانش بنیان نیز در دستور کار قرار گرفته است.
        خاکپور در توضیح این موضوع اظهار می‌کند: یکی از شرکت‌های دانش بنیان در اختراعی نوین، قیر جدیدی را با استفاده از ضایعات لاستیک اتومبیل تولید می‌کند که این قیر به افزایش کیفیت و عمر آسفالت‌های شهر کمک زیادی می‌کند.
        وی ادامه می‌دهد: مقرر شده، آسفالت تولیدی این شرکت دانش بنیان به صورت آزمایشی در مسیر خط یک بی‌آر تی استفاده شود تا در صورت مثبت بودن نتایج با تسری دادن آن به سایر معابر شهر شاهد صرفه‌جویی در هزینه‌ها همراه با افزایش کیفیت آسفالت باشیم.
        کاهش عمر مفید آسفالت معابر به 5 تا 7 سال در اثر حفاری‌های شرکت‌های خدماتی
        رییس کمیسیون امور فنی، عمرانی و طرح‌ریزی شهری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با تاکید بر اینکه آسفالت یکی از محورهای اصلی فعالیت مدیریت شهری است، عنوان می‌دارد: عمر متوسط آسفالت بر اساس برآوردهای انجام شده در حدود 15 تا 10 سال است اما با وجود حفاری‌های پی در پی صورت گرفته در معابر توسط شرکت‌های خدماتی و استفاده ناصحیح مردم از این آسفالت، این عمر مفید به حدود 5 تا 7 سال کاهش می‌یابد.
        خاکپور می‌افزاید: در حال حاضر 40 تا 50 میلیون مترمربع از معابر شهر نیاز به روکش آسفالت دارد که از ظرفیت آسفالت تولیدی کارخانجات شهرداری، 30 درصد برای لکه‌گیری و 70 درصد برای روکش آسفالت معابر استفاده می‌شود.
        بودجه 71 میلیارد تومانی آسفالت معابر در سال جاری
        در ادامه به سراغ مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس می‌رویم. وی در مورد بودجه آسفالت سال جاری می‌گوید: بودجه امسال برابر با 71 میلیارد تومان می‌باشد که برای اجرای عملیات لکه‌گیری، زیرسازی و جدول‌گذاری، تثبیت بستر و روکش هزینه می‌شود.
        بهنام خیاط می‌افزاید: در سال جاری تاکنون با تولید و استفاده از 395 هزار تن آسفالت توسط شهرداری مشهد بیش از 2 میلیون و 340 هزار مترمربع آسفالت در معابر شهر انجام شده است.
        وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آسفالت تولیدی در کارخانه آسفالت شهید مجیدی سازمان عمران که در سطح شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد آسفالت گرم با دانه بندی‌های متفاوت است، تصریح می‌کند: یکی از چالشی‌ترین مسایل مطرح شده در مورد آسفالت درباره عمر مفید آسفالت معابر است.
        حفاری معابر بلای جان آسفالت‌ها
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد مقدس با بیان این مطلب که سالانه حدود 500 کیلومتر از معابر شهری توسط شرکت‌های خدماتی مورد حفاری قرار می‌گیرند، ادامه می‌دهد: بر اساس آخرین پژوهش‌ها و برداشت‌ها از نرم‌افزارهای کاربردی و تصمیم‌ساز برای مدیریت کیفیت معابر سطح شهر (PMS) معابری که در آنها عملیات حفاری انجام می‌پذیرد، حتی اگر به بهترین شکل ممکن توسط شرکت‌های خدماتی ترمیم شود به دلیل آنکه بافت یکدست و یکپارچه زیرسازی آسیب می‌بیند، کل معبر حفاری شده از پایین‌ترین امتیاز ممکن کیفیت معابر برخوردار می‌شود.
        خیاط در پاسخ به این سئوال که بهترین کیفیت آسفالت معابر شهر مشهد متعلق به کدام دسته از معابر می‌باشد، می‌گوید: برای پاسخ به این سوال باید گفت در معابر بزرگراهی سطح شهر صدور مجوز حفاری به سختی انجام می‌شود و همانطور که مشهود است عمر مفید معبر در برخی از آنها تاکنون حدود 10 تا 15 سال است و همچنان آسفالت‌های موجود در حال سرویس دادن به ترافیک سنگین شهری است که عملیات ترمیم آنها به صورت لکه‌گیری و درزگیری انجام می‌پذیرد.
        پرهیز از صدور مجوز حفاری معابر بعد از روکش آسفالت
        وی خاطرنشان می‌کند: عمر آسفالت به فاصله زمانی بین روکش آسفالت و اولین حفاری انجام شده بستگی دارد اما در مکان‌هایی که به ناچار جهت افزایش ظرفیت زیرساخت‌های تاسیساتی بار سنگینی از انواع حفاری و آسفالت شکافی در معابر ایجاد می‌شود عمر مفید آسفالت به شدت کاهش می‌یابد.
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس عنوان می‌کند: از سال 92 تاکنون با عنایت به راه‌اندازی سامانه حفاری در معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد، برنامه‌ریزی، هماهنگی و صدور مجوز جهت پرهیز از حفاری بعد از روکش با جدیت در حال انجام است.
        خیاط تصریح می‌کند: از آنجا که کلیه آسفالت‌ها جهت تحمل بار ترافیک سنگین طراحی می‌شوند عمری حدود 15 تا 10 سال برای آنها در نظر گرفته می‌شود.
        وی بیان می‌کند: در خصوص آسفالت با دید فرامنطقه‌ای به قضیه توجه شده و سعی بر این است که در کل شهر آسفالت مطلوب و یکنواختی توسط سازمان عمران تولید و توسط پیمانکاران مربوطه پخش شود اما در همین حال توجه ویژه‌ای به معابر بزرگراهی، شریانی درجه یک و معابر محل تردد زائران منتهی به حرم مطهر رضوی وجود دارد.
        شناسایی 2 میلیون متر مربع معابر خاکی در سطح شهر
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس در مورد میزان معابر خاکی سطح شهر نیز می‌گوید: بر اساس اعلام نظر مناطق شهرداری در سامانه سبا حدود 2 میلیون مترمربع معبر خاکی در ابتدای سال 95 شناسایی شد.
        خیاط تصریح می‌کند: حدود 600 هزار مترمربع از این معابر خاکی ابتدای سال جاری تاکنون آسفالت گردیده است و پیش بینی می‌شود تا یک میلیون مترمربع از معابر خاکی تا پایان سال مالی آماده آسفالت گردد.
        وی خاطرنشان می‌کند: همچنین با توجه ویژه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به نهضت آسفالت علاوه بر اعتبار تفویضی در صورت درخواست برخی مناطق اعتبار بیشتری جهت روکش معابر بدون آسفالت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
        12.5 میلیون مترمربع از معابر شهر آسفالت شده است
        مدیر هماهنگی و برنامه‌ریزی امور عمرانی شهرداری مشهد مقدس در مورد مجموع عملکرد مدیریت شهری چهارم در زمینه آسفالت نیز می‌گوید: در این دوره مدیریت شهری حدود یک میلیون و 700 هزار تن آسفالت تولید شده است که با این مقدار آسفالت حدود 12.5 میلیون مترمربع از معابر سطح شهر مشهد آسفالت گردیده است یعنی به تعبیری می‌توان گفت مسافتی حدود یک هزار و 200 کیلومتر یعنی معادل مسیر حد فاصل مشهد تا اصفهان یا همدان را با عرض 10 متر توسط شهرداری مشهد آسفالت شده است.
        خیاط در مورد جزئیات فعالیت‌های انجام شده در حوزه تولید آسفالت نیز عنوان می‌کند: در طول مدیریت شهری چهارم در سال 92 حدود 401 هزار تن، در سال 93 حدود 435 هزار تن، در سال 94 حدود 412 هزار تن و همچنین در سال 95 تا اواخر دی‌ماه معادل 393 هزار تن آسفالت توسط کارخانه آسفالت شهرداری مشهد تولید و در سطح معابر پخش شده است که پیش بینی می‌شود این میزان تا پایان سال مالی به 440 هزار تن در سال جاری برسد.
        تحکیم بستر معابر برای جلوگیری از هزینه‌های تکراری روکش آسفالت
        وی از مهمترین پروژه‌‎های آسفالت نیز صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید: از مهمترین پروژه‌های آسفالت انجام شده می‌توان به آسفالت بزرگراه آزادی اشاره کرد که بخشی از آن در سال گذشته و بخش دیگر در ابتدای سال جاری انجام شد. همچنین آسفالت بزرگراه شهید میرزایی نیز از پروژه‌های بزرگی بود که در سال جاری انجام گردید.
        خیاط اذعان می‌کند: علاوه بر پروژه‌های آسفالت می‌توان به پروژه‌های تثبیت بستر به عنوان پروژه‌های ویژه نگاه کرد که در 9 معبر شهر انجام پذیرفته است و برای سال جاری نیز تحکیم بستر بولوارهای امامت و امیریه در دستور کار قرار دارد.
        وی تاکید می‌کند: عملیات تثبیت بستر همانطور که از اسمش پیداست جهت تقویت خاک بستر با هدف جلوگیری از هزینه کردهای مداوم برای روکش آسفالت انجام می‌پذیرد. از مهمترین معابری که در سال‌های گذشته تثبیت گردیده می‌توان به خیابان آیت ا... عبادی اشاره کرد.
        احمد پورمنفردی

        تعداد بازدید: 124
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر