29°C آفتابی
  • سه شنبه،02 خرداد 1396
  • ورود
       
      •  
        منبع خبر :
        تعداد بازدید: 155
        کد: 119146
        تاریخ انتشار:
        ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
        نگاهی به بزرگترین پروژه عمرانی مشهد از سال 87 تاکنون؛

        خط 2 قطارشهری مشهد؛ رکوردار ثبت برترین‌ها در کشور

        براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در سال 92 صورت گرفت، بنا بود چهار ایستگاه در فاز نخست خط ٢ به بهره‌برداری برسد. اما اردیبهشت‌ماه امسال شهردار مشهد دستور داد 2 ایستگاه میدان راه‌آهن و شهدا نیز به فاز نخست بهره‌برداری اضافه شود.
        نگاهی به بزرگترین پروژه عمرانی مشهد از سال 87 تاکنون؛

         شمارش معکوس برای دمیدن در سوت اتمام ساخت بزرگترین پروژه عمرانی شهر مشهد آغاز شده است. این روزها جنب و جوش مضاعفی در تونل‌های زیرزمینی شهر جریان دارد و جوانان این مرز و بوم همه توان و تلاش خود را به میدان آوردند، تا کار را سر موعد مقرر تکمیل و ارائه کنند.
        به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، خط ٢ قطارشهری مشهد به طول 14.5 کیلومتر با ١٣ ایستگاه از بولوار طبرسی سوم تا انتهای رضاشهر کشیده شده است. این خط، یکی از خطوط اصلی متروی مشهد محسوب می‌شود و فاز نخست آن قرار است تا چند روز آینده به بهره‌برداری برسد.
        براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در سال 92 صورت گرفت، بنا بود چهار ایستگاه در فاز نخست خط ٢ به بهره‌برداری برسد. اما اردیبهشت‌ماه امسال شهردار مشهد دستور داد 2 ایستگاه میدان راه‌آهن و شهدا نیز به فاز نخست بهره‌برداری اضافه شود. با اضافه شدن این دو میدان، کار احداث خط با قوت به پیش رفت و این پروژه امروز در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. اما قطعا این همه ماجرا نیست؛ خط 2 فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشت که بازگو کردن آن‌ها خالی از لطف نیست. به همین منظور، فلاش بکی به گذشته زدیم و اتفاقات سال‌های قبل تا به امروز را مورد کنکاش قرار دادیم.
        این «کشتی به گِل نشسته»...
        «کشتی به گِل نشسته» تشبیه بلیغی از حال و روز خط 2 قطارشهری مشهد است، آن هم زمانیکه سکان هدایت شهر در سال 92 به مدیریت شهری جدید رسید.
        شهردار مشهد با تشبیه وضعیت خط 2 به «کشتی به گِل نشسته»، می‌گوید: بیش از 5 سال از زمان گلنگ‌زنی این خط در سال 87 می‌گذشت. اما به دلیل تامین‌نشدن منابع مالی مورد نیاز، اثرات سوء‌اعمال تحریم‌های ظالمانه و تغییر نرخ ارز در انتهای سال 92، تنها 17 درصد پیشرفت فیزیکی در این خط عاید شده بود.
        سید صولت مرتضوی به شروع فعالیت دور چهارم شورای شهر اشاره کرده و ادامه می‌دهد: با روی کار آمدن دور چهارم شورای اسلامی شهر مشهد و مدیریت جدید شهری، عزم‌ها جزم شد تا این «کشتی به گل نشسته» بار دیگر به حرکت افتد و گردونه کار و تلاش در تونل‌های این خط از سر گرفته شود.
        وی خاطرنشان می‌کند: با دستور شورای اسلامی شهر مبنی بر از سرگیری پروژه و عزم جزم مدیریت شهری، نه تنها فعالیت در خط 2 قطار شهری از سرگرفته شد، که رکوردهای مثال زدنی نیز به ثبت رسید.
        شهردار مشهد در این خصوص توضیح می‌دهد: در این بین آنچه بیش از همه رخ می‌نماید، پیشرفت حفاری خط 2 قطار شهری در سال اول فعالیت چهارمین دوره شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری است که معادل 5 سال ما قبل از آن است. یعنی حفاری یک سال، معادل 5 سال ماقبل از آن.
        مرتضوی همچنین بیان می‌کند: احداث هر کیلومتر از خط 2 قطارشهری 160 تا 200 میلیارد تومان هزینه دارد که معادل ساخت 7 تقاطع غیرهمسطح است.
        وی با تاکید بر اینکه خط 2 قطارشهری تحول بزرگی در تاریخ پروژه‌های عمرانی شهر مشهد است، خاطرنشان می‌کند: این پروژه بزرگترین پروژه از حیث سرمایه‌گذاری و صرف منابع محسوب می‌شود.
        رکورد سریعترین میزان حفاری تونل کشور در اختیار مشهد
        مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز صحبت‌های شهردار مشهد را اینگونه تکمیل می‌کند: پیشرفت‌های بی‌نظیر در خط 2 قطارشهری همه را مصمم‌تر کرد تا به رکوردهای دیگری نیز دست یابند.
        کیانوش کیامرز خاطرنشان می‌کند: برای مثال در خط 2 قطار شهری رکورد حفاری و همچنین سگمنت گذاری 36 مترطول در یک روز توسط دستگاه TBM به ثبت رسید که این رقم در یک ماه به 615متر طول می‌‎رسد.
        وی در ادامه بیان می‌کند: پیش از این، تهران با 32 و 33 متر حفاری و احداث تونل در یک روز و مجموع 598 متر در یک ماه رکوردار بود.
        مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تصریح می‌کند: البته کار به همین‌جا ختم نشد. بلکه رکورد حفاری ٣٩٢‌ متری در جبهه‌جنوبی خط 2 نیز شکسته شد. این امر به آن معنا است که از تمام ظرفیت‌ها با نهایت همت و توان بهره‌گیری شد تا کار حفاری در سریعترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسد.
        کیامرز وی اعتبار کل پروژه را 2200 میلیارد تومان عنوان کرده و اضافه می‌کند: این خط در ایستگاه میدان شریعتی و شهدا با خط یک قطار شهری تلاقی پیدا می‌کند.
        مدیرعامل شرکت قطار شهری با تاکید بر تلاش شبانه‌روزی البته سرعت در انجام کار به معنای کاستن از کیفیت نبوده و نیست. بلکه همواره ارائه خدمت با بهترین کیفیت مدنظر مدیریت شهری بوده است.
        کیامرز در توضیح یکی از اصول مهم در حفاری تونل تصریح می‌کند: کمترین خطا در جریان حفاری خط 2 به ثبت رسید. براساس گزارش‌های ارائه شده، حفاری خط 2 قطارشهری، بدون حتی یک میلی‌متر انحراف از مسیر اصلی صورت گرفت.
        ***
        پس از 3 سال کار و تلاش در حفاری، سگمنت‌گذاری، ریل‌گذاری، احداث ایستگاه‌ها و خرید و مونتاژ واگن‌های خط 2 قطار شهری، اکنون بیش از 80 درصد کار احداث فاز نخست پروژه به اتمام رسیده و به زودی بزرگترین پروژه عمرانی شهر مشهد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد تا در خدمت رفاه و آسایش زوار و مجاوران علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بکارگیری ‌شود.
        نجمه کیشی

        تعداد بازدید: 155
        ارزیابی
        ارزیابی این مورد:
        0 0
        آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر